کد مطلب:124722 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:218

امام حسن پیش از امامت
عمر شریف امام مجتبی علیه السلام حدود 47 سال است كه از این مدت حدود 10 سال (از 40 تا 50 هجری) مدت امامت حضرت را شكل می دهد. اما سی و هفت سال دیگر عمر امام را به دو دوره می توان تقسیم نمود، نخست دوران خردسالی و نوجوانی كه در زمان رسول الله صلی الله علیه و آله و خلیفه اول و دوم سپری شده است. در این باره در بخش نخست گفتگو شد.

دوم دوران جوانی و میان سالی حضرت كه از اواخر دوران عمر شروع تا پایان حكومت داری امام علی علیه السلام پایان می پذیرد. این دوران یكی از حساس ترین دوران از لحاظ جریان های اجتماعی بوده است. و به همین لحاظ عرصه ی بروز موضع ها و هویت های افراد سرشناسی مانند امام همام می باشد.

موضع امام مجتبی در دوران خلفا و دوران امام علی علیه السلام همان موضع امام علی علیه السلام می باشد كه در سیاست های عمومی كشورداری دخیل و درعرصه های متفاوت نقش آفرینی می نمود. در دوران خلفا



[ صفحه 88]



حسن بن علی در مسائل سیاسی، اجتماعی و حتی نظامی با اشراف پدرش نقش داشتند. وی گرچه خلافت خلفا را مشروع نمی دانستند، لیكن این گونه نبود كه مصالح عمومی جامعه را نادیده انگارند و از صحنه های اجتماعی منزوی باشند. سیاست عمومی حضرت مشاركت در امور اجتماعی بود، حتی در صحنه های جهاد علیه دشمنان اسلام مشاركت می نمود و در فتوحات امت اسلامی سهیم بودند.